31 May 2009
İnternet Ekonomisi ve Milliyet
Gelecek, kesinlikle hayal kurabilenlerin ve büyük düşünenlerin ellerinde şekillenecek…
Ülkelerin fiziksel konumlarının gitgide önemini kaybettiği bir çağın içinde hızla ilerliyoruz. Dünya’daki siyasi ve ekonomik konjonktürün artık bir tek belirleyicisi var…Teknoloji.
Trilyon dolarların tek bir tuşla saniyeden bile küçük zaman diliminde dünyanın bir ucundan diğer ucuna dolaştığı bir yüzyılda, toplumları yönlendirebilecek en etkin araç, sadece WWW…yani “World Wide Web” ve bu aracın teknik alt yapısı olan “internet”.
Ekonomi bilimi, son on yıldır yeni bir kavram içirisinde ele alınıyor..”İnternet ekonomisi” veya “yeni ekonomi”.
Dünya genelinde internet kullanıcı sayısının 1.8 milyara ulaştığı ve internette 30 milyarın üzerinde web sayfasının bulunduğu dikkate alındığında, küresel ekonominin de internet üzerinden şekillenmesi kaçınılmazdır. Ticaretten medyaya, bankacılıktan reklamcılığa kadar uzanan çok geniş bir ekonomik yelpazenin önünde artık “online” sözcüğü veya “e-“ bağlacı var.
İnternet ekonomisi ile bilinen klasik ekonomik yöntem ve araçların tüm duvarları yok olmuş, fiziki sınırlar ortadan kalkmış, insanların ekonomik faaliyetleri ve ekonominin tüm sektörleri artık sadece “WWW” ile şekillenmeye başlamıştır.
WWW’e uyum sağlayabilen, ürün ve pazarlama projelerini internet tabanlı olarak sunabilen kişi ve şirketlerin küresel ekonomik krizleri zararsız atlatacakları ve hatta krizi fırsata çevirebilecekleri kesindir.
Ekonominin bizi değil, bizim ekonomiyi yönlendirebilmemiz de ancak ve ancak internet ekonomisini akılcı yöntemlerle kullanmak ve büşük düşünmekle mümkündür.
“Türkiye, internet kullanıcısı sayısı bakımından Avrupa’da 7’nci, internet başında geçirilen zaman ve görüntülenen site sayısı gibi faktörler bakımından ise 1’inci sırada yer alıyor. Milliyet gazetesinin internet dünyasındaki yüzü olan milliyet.com.tr ise ayda 8.6 milyon ziyaretçiyle Türkiye’deki internet kullanıcılarının en çok tercih ettiği haber sitesi olarak zirveye yerleşti.” (milliyet.com.tr)
Bu haber sıradan bir teknoloji haberi değildir.
Türkiye’de internet kullanıcılarının en çok giriş yaptığı 15 sunucu şirkete bakalım;
1.Google
2.Microsoft
3.Facebook.com
4.DOL - “Doğan Online-1999 yılında kuruldu, internetteki tüm önemli iş modellerini kapsayan özgün çözümleri Türk internet piyasasına en başından bu yana sunmaktadır. DOL çatısı altında her biri kendi segmentinin liderleri arasında yer alan Portaller ve Sosyal network siteleri, E-ticaret siteleri ve Türkiye’nin en büyük Online Reklam Network'ü yer almaktadır.” (DOL.com.tr)
5.Milliyet – Milliyet Blog’un da bünyesinde bulunduğu yılların Milliyet Gazetesinin internet sunucusu.
6.Blogcu.com
7.Mynet A.S.
8.AOL LLC
9.Hurriyet
10.Yahoo
11.Wikimedia
12.Izlesene.com
13.FRMTR.COM
14.Gittigidiyor.com
15.RapidShare AG
Bu sitelerin bir kısmı tüm dünyadaki internet kullanıcıları tarafından, bir kısmı da sadece Türkçe okuma yazmasını bilen tüm internet kullanıcıları tarafından erişilen siteler…Bilgi dahil her tür alış veriş bu sitelerde yapılıyor, sosyal medyada milyonlarca kullanıcı veri tabanı oluşuyor. Bu denli büyük kapasiteli, kullanıcıların her gün binlerce kez giriş yaptığı, dolaştığı bu sitelerdeki ekonomik faaliyetlerin de çapını sanırım tahmin etmek zor değildir.
Şirketler ürünlerini artık internet kullancılarına göre üretiyor, mallar raflarda stoklarla sınırlı değil, en kullanılmayacak bir ürün bile internette sahibini bulabiliyor. Bu sitelerdeki reklam hacminin getirisini akıl edebilen şirketlerdir işte bu internet ekonomisini çözmüş olan ve büyük düşünmesini bilenler.
Daha 20 sene öncesine kadar bir ürünün milyonlarca adetinin bedava dağıtılacağı düşünülebilir miydi? Oysa şimdi firmalar internette milyonlarca ürünü bedava dağıtıyorlar ve dağıtarak büyüyorlar. Neden? İnternet ekonomisinin nimetlerinden faydalanmak için.
İnternet ekonomisi o kadar geniş bir konu ki ancak önemli bir haber üzerinden, Milliyet’in internette 5. sıraya yerleşme başarısı üzerinden konuyu biraz irdelemeye çalıştım. Gerçekten de ilk 3 sıraya yerleşen sitelere baktığımızda Milliyet’in bu başarısı sıradan bir teknolojik haber değildir. Milliyet, internet ekonomisine hızla ayak uydurabilmiş bir medya kuruluşudur.
Keşke bizim de Google gibi, Facebook gibi dünyada söz sahibi olan siteler üretebilecek projelerimiz olsa. Bu kapasitede insanlarımız var ama ne yazık ki geleceği görmesini bilmeyenler daha çoğunlukta.
Onca kısır çekişmelerin yerine hayal kurmasını bilmek ve büyük düşünebilmekle ilgili sanırım.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder